April 2014

TDC har en hemmelig prisliste!

Jeg har gjort det for vane at tjekke prisen på mine bredbåndsforbindelser hos TDC et par gange om året. For der er ikke altid overensstemmelse med det, man betaler og de priser, TDC har på sin hjemmeside.

Viderestilling koster mere end abonnementetprisen
Årsagen til mit pristjek var egentligt, at jeg for flere måneder siden tegnede et viderestillings-abonnement på en fastnettelefon. Da jeg begyndte at nærlæse regningerne blev jeg opmærksom på, at jeg blev debiteret opkald fra telefonen. Og det i måneder, hvor der ikke boede nogen i huset.
Forklaringen viste sig at være lige så simpel som den var overraskende: Har du viderestilling på en fastnettelefon, skal du også betale for det opkald, der bliver routet videre: 1 kr. på opkald. Den, der ringer, skal naturligvis stadig betale for sit opkald, så på den måde får telefonselskaberne dobbelt betaling for et opkald, der viderestilles. TDC gør i hvert fald. Det glemte de at fortælle, da jeg tegnede abonnementet i en TDC butik!
Næste skridt var naturligvis helt at opsige dette abonnement. Det kan imidlertid ikke lade sig gøre på TDC's selvbetjeningsside. Her er man nødt til at ringe og tale med en medarbejder. Det gælder også, hvis man blot have slukket for viderestillingen!
Alt det tog altså sin tid. Og så var det, jeg begyndte at studere TDC's hjemmeside nærmere. Og det viste der sig at være penge i!

TDC har flere prislister end de reklamerer med
Når jeg sammenlignede TDC's prisliste med det, jeg betalte for mine to internetforbindelser, faldt jeg over ordene: Du får stabilt bredbånd med garanteret hastighed.
Når jeg har foretaget hastighedstest, har jeg aldrig fået det, som jeg betalte for. Og jeg har egentligt lært at leve med, for sådan har det altid været med kobberforbindelserne - indtil nu. Konkurrencen fra fiberforbindelser har betydet, at TDC nu er nødt til at garantere hastighederne.

Som det fremgår at deres prisliste, er der i dag tre hastigheder og tre priser. Men det er langt fra alle steder, de kan levere det på kobberforbindelserne. Jeg har TDC's bredbåndsforbindelse i to huse, og ingen af stederne når hastigheden op på de 20 Mbit., som på hjemmesiden er deres mindste garanterede hastighed. Det sendte jeg dem en mail om.
I første omgang blev jeg ringet op at en TDC medarbejder, der i en belærende tone fortalte mig, at det kunne de ikke ændre på. Desuden havde jeg jo et gammelt abonnement!?! Ja, jeg har været kunde hos TDC i rigtig mange år, så det argument forstod jeg ikke meget af. Samtalen endte i et verbalt slagsmål, hvor jeg til sidst måtte konkludere, at han og jeg ikke kunne kommunikere sammen. Derfor bad jeg om at tale med en anden medarbejder. Han svarede med at give mig telefonnummeret til deres servicetelefon!
Man skal aldrig opgive en god kamp med TDC. Og den medarbejder, jeg nu fik fat i, kunne godt forstå, at jeg ikke ville betale for en hastighed, TDC ikke kunne levere. Efter at have målt hastigheden på forbindelserne fandt medarbejderen ud af, at de kunne garantere min. 15 Mbit. Og da hun konsulterede en åbenbart alternativ prisliste, fik jeg et tilbud, der sammenlagt skrællede over 200 kr  af den månedlige regning - altså en besparelse på ca. 2.500 kr. om året.
TDC er altså til at tale med. Men du skal stadig selv tage initiativet, hvis du vil sikre dig, at du kun betaler for det, TDC er i stand til at levere! Start med at tjekke hastigheden på din netforbindelse her: http://hastighedstest.tdc.dk/ ..... og sammenlign så resultatet med den hastighed og pris, du betaler nu.

Efterskrift:
TDC giver ikke ved døren! Det har jeg konstateret, siden jeg skrev dette indlæg i slutningen af marts måned i år. Den månedlige pris for mit 15 Mbit bredbåndsabonnement er nu 295 kr. På TDC's hjemmeside kan jeg nu læse, at prisen for en 20 Mbit forbindelse er 299 kr. Så TDC har givet mig en rabat på 8 kr. om måneden - jeg har TDC i to huse - fordi de ikke kan levere 20 Mbit, som ellers er det bedste tilbud i deres prisliste på nettet. 
TDC er åbenbart ikke klar over, at loyale kunder er dem, de skal leve af. Jeg vil nu undersøge, hvad deres konkurrenter kan tilbyde.