29. august 2011

Måske fupper søgemaskinerne dig

Har du nogensinde oplevet at søge et hotel på en hotelsøgemaskine og fået at vide, at netop de dage, du ville booke et værelse, var der ingen ledige værelser på hotellet? Så er du ikke den første.
Nu er der endelig bevis for, at nogle søgemaskiner tilbyder hoteller, de slet ikke har nogen aftale med. Ideen er naturligvis, at når man inde på deres søgemaskine ikke kan få plads på et hotel, så går man forhåbentlige et nyt hotel på den pågældende hotelsøgemaskine.
Det er plat og efter min mening på grænsen til at være it-kriminelt. Og langt de fleste rejse- og hotelsøgemaskiner opererer på den måde.
Det kan man læse i en artikel på Politiken i dag. Her beretter et norsk hotel, hvordan hotels.com misleder potentielle kunder, der søger deres hotel. Da hotels.com ikke har noget samarbejde med hotellet, kommer der altid til at stå, at hotellet ikke har nogen ledige værelser i den periode, man søger på. (Klik her, hvis du vil læse artiklen.)
Jeg har i et tidligere indlæg skrevet om rejsesøgemaskinerne og fortalt, hvordan man efter min mening skal bruge dem: man skal nemlig aldrig nøjes med at kigge efter et hotel et sted, alene af den grund, at man kan få forskellige værelsespriser på de forskellige hotelsøgemaskiner.
Under alle omstændigheder kan det altid betale sig at tjekke, hvad hotellets egen hjemmeside siger - både når det gælder overnatningstidspunkter og priser.